Hányféleképpen gondolkodhatunk valakiről? Hányféle arcból áll össze valaki tényleges arca? Mitől hitelesebb vagy valódibb egyik arc a másiknál? Hogyan egészítik ki ezek egymást? Miként formálják a tényleges arcképet vagy éppen hogyan torzítják és rombolják azt?
Különböző képek élnek bennünk Petőfi Sándorról is. Színészként kiválóan eljátszotta a költőt, tudatosan formálva jelenítette meg az általa ideálisnak tartott költőt. De az elmúlt kétszáz év alatt az idealizálásának számtalan története zajlott. Ő a magyar irodalom egyik legismertebb alakja. Valószínűleg nincs ma olyan az óvodásoktól kezdve a szépkorúakig, aki ne hallott volna Petőfi Sándorról. A legkülönfélébb helyzetekben találkozunk soraival és versrészleteivel, akár olyan emberektől is hallhatjuk, akik esetleg nem is tudják, hogy épp Petőfi szavait idézik fel. Bármelyik településen találunk róla elnevezett utcákat, hidakat, sétányokat, tereket, intézményeket. S ha felkerekednénk Petőfi nyomában, hogy feltérképezzük, mennyi helyen járt határon innen és túl, bizonyára meglepődnénk, mennyire sok településen van hozzá fűződő emléktábla, ami jelzi, hogy hajdan ott járt, megszállt, találkozott valamelyik kortársával.
Könyvtárnyi értelmezés született Petőfi költői hagyatékáról, fordulatokkal teli életútjáról, politikai szerepvállalásáról és a szabadságharcban betöltött szerepéről. Közben a Petőfiről alkotott képünk vitathatatlanul megérett az újragondolásra, hogy újabb és más perspektívákon keresztül is szemléljük, s újraértelmezzük Petőfi alakját és életművét. Ezt támasztja alá a költő születésének 200. évfordulója alkalmából megjelenő számos Petőfi-könyv, amelyekben egytől egyig központi helyet kap a kérdés, milyen lehetett igazából Petőfi?
E recenzió három könyv közös olvasására vállalkozik: a Költővel nem járnék című antológia mellett Miklya Luzsányi Mónika Petőfi, a sztár című különleges ismeretterjesztő rajongói kézikönyvét és a Cerkabella kiadónál Lackfi János kommentjeivel megjelent Így él Petőfi című kötetét szemlézi.
Mivel a Petőfi emlékév alkalmából kiadott kötetek sora igen gazdag, érdemes a szélesebb perspektíva miatt számba venni az emlékév Petőfi-könyveit is. Így fontos megemlíteni a Pagony kiadónál megjelent Költővel nem járnék című antológián túl, Szabó Borbála A János vitéz-kód és Berg Judit Szélvésztől kergetve című ifjúsági regényét, a Móra kiadónál napvilágot látott Kovács Attila A csontvázóra – Az ifjú Petrovics Sándor elfeledett kalandjai című regényét, a Manó Könyveknél megjelent Fodor Veronika Talpra, magyar! – Forradalmi szabadulókönyvét, az Open Books kiadónál megjelent Petri Lukács Ádám tollából Petőfi Sándorka és a kutyakölyök című mesekönyvet, a Kolibri kiadónál megjelent Bánki Éva Petőfi-vírus című regényét, a MediaCom Kft-nél jött Vörös István Él-e még Petőfi? című Petőfi-átiratokat kínáló kötetet. Továbbá a Holnap kiadónál Sajdik Ferenc Vivát Petőfi! – Élet-rajzok című kötete jelent meg, a Scolar kiadónál Berényi Anna Petőfi Sándor regénye életrajza látott napvilágot, az Osiris kiadónál Margócsy István Petőfi Sándor emlékezete, Osztovits Szabolcs „Sors, te nyiss nekem tért” – Petőfi Sándor életének krónikája és Kerényi Ferenc Vörösmarty – Petőfi – Madách című kötetek, a Lazi kiadónál Cselenyák Imre Eliramlik az élet… – Az igazi Petőfi, az Ad Librumnál Kovács Adorján A Próteuszi Petőfi című kötete és a Prae.hu-nál pedig Juhász Ferenc Más Petőfi az enyém című kötet.
A Grancsa Gergely szerkesztésében megjelent Költővel nem járnék című antológia tizenöt kortárs író tizenöt novelláján keresztül tesz kísérletet arra, hogy leporolja a Petőfi Sándorról alkotott március tizenötödikei pódiumokra, kötelező érettségi tételre korlátozódó és a porlepte múzeumokban őrzött képünket. A novellák élettel megtöltve hozzák közel Petőfi alakját a mai olvasóhoz, miközben együtt, és egymás tükrében jelenik meg a múlt és a jelen. Ahogy a kötetből kiemelt példák is szemléltetik, az antológia megmutatja, milyen sokféleképpen közelíthetünk Petőfihez, miközben a költő számos lehetséges vonása is körvonalazódik.
„Néked csak Sándor vagyok! Sok atyámfia számára nemzetünk lánglelkű poétája. Ki, mielőtt a halál sebtében elragadta, magyar nyelvünk zabolátlan hullámain oly merészen lovagolt.” – kezdődik Gévai Csilla S te, barátom? című kötetindító novellája. (7.) Gévai írása a kétszáz éve született költőt utaztatja a jelenbe és szólaltatja meg, miközben az éppen szembesül a saját utóéletével és életműve értelmezésével. Az időutazó Petőfi szemszögén keresztül más megvilágításba helyeződnek a róla készült írások között levő „sületlenségek”, de a magyar nyelv fejlődéstörténete is, ahogy előtérbe kerülnek nyelvünk elmúlt századokban történt változásainak visszásságai is: „tán a nyelv is oly hervadó, mint a virág, s a titkos féreg itt megmutatta magát”, (9.) mellettük pedig nem kíméli „a nekem jövőbeli »mostan« élő nyalka atyámfiakat és honleányokat” sem. (8.) Rojik Tamás Petőfi összehoz című novellájának középpontjába szintén az időutazás kerül, miközben több találkozás-történet rétege simul egymásba. A két kamasz főszereplő nem túl ígéretesnek bizonyuló találkozója során lepleződik le, hogy nemrég mindketten találkoztak Petőfivel, aki időutazóként érkezett meg a jelenbe. A költő a kétszázadik születésnapján ébredt fel kétezer-huszonhárom január elsején valahol az Alföldön, miközben „egy arra járó, bulizókkal teli autó majdnem elcsapta”. (126.) Ari és Bence számára egyaránt feledhetetlenre és kalandosra sikeredik a találkozás a kellemetlenkedő és bogaras költővel, aki, ha kell, „gatyába’ táncol” és örökifjúként viselkedő özvegy aggastyánkorúként ostromolja szerelmével a kamasz lányt. Erre válasz Ari hárító vallomása, az antológia címét adó „költővel nem járnék”. (123.)
Az általános Petőfiről kialakult kép összeolvadt a szabadságharccal és a szabadság fogalmával. E kérdéskört gondolja újra Bendl Vera Egy fél mell meg a szabadságháborúk című novellája egy érettségi előtt álló fiatal szemszögén keresztül. Máté, a novella főszereplője, miközben iskolába menet a Petőfi tételen elmélkedik, több oldalról is szembesül a szabadság fogalmával és annak hiányával. Máté számára a szabadság nemcsak egy elvont és fennkölt eszme a tizenkilencedik század derekáról, amiért a költő az életét áldozta fel, hanem az az életkörülmény, amelynek hiánya Máté mindennapjait, a családja és a körülötte levő emberek életét határozza meg, nyomorítja meg és lehetetleníti el a jövőképüket, valamint az otthonmaradás vágyát. Az egyéni és a társadalmi szabadság fogalmainak sokrétűsége és összefüggései kerülnek terítékre a múlt felidézésén és jelen képeinek egymásra csúsztatásán keresztül. Mátét csak a szerelem tudja rábírni ideiglenesen az itthon-maradásra. „Meglátja, mi jön ki az egészből, és csak ezek után húz el ebből az egész országból jó messzire, hogy egy ideig ne kelljen hallgatni a ráömlő rinyát, hanem végre hallja a saját gondolatait is.” – zárul a főszereplő ideiglenes döntésével a novella. (89.)
Szabó Borbála Júlia Petőfije című novellája Szendrey Júlia és Petőfi múltbeli történetén keresztül a női és férfi szerepek ma is elfogadott társadalmi megítélésének dilemmáit veszi górcső alá. Szendrey Júliát és általa a nőt emeli ki a kiszolgáltatott áldozat szerepéből, miközben az irónia és humor eszközeivel vesz elégtételt a társadalmi igazságtalanságok miatt. Egyfajta torz tükörképet ad, amelyben a nőt a mostani erős férfi szerepében tetszelgő önelégült „erősebb nem” helyébe helyezi. Elgondolkodtató ez a szerepcsere. A nő kerül a férfi helyére, aki a legváratlanabb pillanatokban csipked párja feszes hátsójába, miközben csak a saját magasztos feladataival van elfoglalva, míg férjére hárul a család ellátásának összes teendője. Eközben Júlia szemében Sándor mindenfajta kísérlete az önálló gondolkodásra és alkotásra gyerekes naiv ügyetlenkedés.
Balázsy Fanni Igazából százhatvankettő című novellája üde humorral és éles iróniával szólaltatja meg az utca sokféle emberének a költő felé irányuló kételyekkel teli kérdéseit és hangjának polifóniáját, amellyel szemben költő legyen a talpán, aki meg bírja védeni magát. A márvány talapzatról fürge mozdulatokkal lepattanó Petőfinek pedig nem kérdés, hogy nem csak a bajszára rászáradt galambszart kell ledörzsölnie, hanem a nagyságát kétségbevonók véleményével is szembe kell szállnia.
Kiss Judit Ágnes Harminchatezredik követő című novellájában viszont a versek az online térben hasítják át az időbeli és térbeli határokat, ahol nem csak megszólítottakká válnak a kamasz olvasók, hanem követőkké is.
Miklya Luzsányi Mónika Petőfi, a sztár című rajongói kézikönyve Petőfi életműve mellett az olvasók viszonyulására és rajongására tereli a figyelmünket, ami szintén megérett az újraértelmezésre. Az élettörténetek hatását és a népszerűség összefüggéseit szemléli. Olyan kérdésekkel szembesít, hogy mitől és hogyan lesz egy költő népszerűvé a 19. században, s hogyan hagyományozódik ez a népszerűség napjainkig? Hogyan szólít meg ma bennünket Petőfi? Mitől lehet ő mégis „élő” ma a számunkra? De kikerülhetetlen kérdés az is, hogy ki lehet-e emelni egy költőt a saját korából? Milyen volt a sztárság akkor és most?
Miklya Luzsányi Mónika könyvének középpontjában az ember áll. A szerző a kortársak feljegyzéseit, visszaemlékezéseit, korabeli dokumentumokat felkutatva idézi az olvasó elé a csínytevő gyerek Petőfit, a dacos és saját útját kereső diák Petőfit, aki nélkülöző színésszé, katonává, írnokká, segédszerkesztővé, majd pedig ismert költővé és a szabadságharc kulcsfigurájává válik. Kiderül, hogy Petőfi a mindennapokban nagyon szerette a disznótorost, a kocsonyát és a túrós tésztát, de utálta a kukorica gölödinyt és a tormamártást. Iskolás évei alatt elvei miatt több tanárával vitába szállt, színházi szolgaként lámpással kísérte haza este a színésznőket és amikor szükség volt, előadás után bort és ételt vitt kora neves színészeinek. Költőként viszont már tudatosan építette az imidzsét nemcsak a versein, hanem a megjelenésén és öltözködésén keresztül is.
A Petőfi, a sztár olvasmányosan mutatja be Petőfi fordulatos életútjának kevésbé vagy eddig még nem is ismert részleteit a kisgyerekkortól kezdve a befutott költő életútján át egészen haláláig. A kötet sokrétegűségének köszönhetően különösen ajánlott tanároknak és diákoknak, mivel remekül használható iskolai tananyag-kiegészítőként is. Az életrajzi leírásokat játékos feladatok, kvízek, tudáspróbák és személyiségtesztek egészítik ki. Ezek nemcsak a már meglévő ismereteket mélyítik el, hanem személyesen is érintetté teszik az olvasót és közel hozzák hozzá a fiatal költő alakját. E személyes kapcsolódást segíti a kötet képi világa Oravecz Gergely illusztrációinak köszönhetően, melyek olykor provokatívan, máskor sok humorral és mégis tisztelettel idézik meg Petőfi sok-sok arcát.
Petőfi volt az első irodalmi sztár, aki – mai kifejezéssel élve – kora ismert influenszere volt. Versei slágerré váltak, tömegek olvasták, szavalták és énekelték. Erős véleményformáló hatása volt. Ezt a huszonhat évet élt, de mégis örökfiatal sokarcú költőt jeleníti meg az Így él Petőfi! című válogatáskötet, amely hetvenhét verset olvas(tat) újra Petőfi ismert és kevésbé ismert versei közül. Lackfi János kommentjei humorral, iróniával, közvetlenséggel, tabukat felfedve, sok-sok empátiával és őszinteséggel kínál olvasatmintákat, összefüggéseket leplez le, amelyeken keresztül szempontokat ad a versek olvasásához, értelmezéséhez, érzékenyíti az olvasót. Olyan szempontokat nyújt, amelyek segítenek meglátni az embert és az emberit a versekben, amelyek egyben időtlenné teszik a verseket. A tizenkilencedik századi versek és a kortárs költészet egyszerre, egymással karöltve kap hangot, miáltal az emberi érzések és gesztusok ugyanonnan fakadnak ma is, akár kétszáz vagy ezer éve. Lackfi a Falu végén kurta kocsma kommentjében rávilágít a versbeli történések alakulásának okaira, amivel ráveszi az olvasót, hogy belegondoljon, mi lehetett régen és mi lehet ma a partiarc álarc mögött.
Lackfi János a fenegyerek költőtárs, Sándor rítusai és maga a versfaragás rejtelmei közé is beavatja az olvasót: „Mondják, akkoriban az ismert emberek közül nem volt, aki többet gyalogolt volna Petőfinél. Elméletem szerint úgy tudott huszonhat éves korára ilyen bitangerős életművet létrehozni, hogy baktatás közben végig dübörgött fejében versszakok dobszólója. Tamtaka-tamtaka. A léptek ritmusára pattogtak ám az ötletek, mint mezőn a szöcskék”. (37.) Lackfi a kommentjeivel könnyed eleganciával, frissességgel kalauzolja az olvasót Petőfi verseinek világába, amelynek középpontjában az élő nyelv, az élő vers, az élő költészet, az élő irodalom és a verseiben ma is élő Petőfi van. Lackfi János kötetben megjelent tíz verse miközben a versek izgalmas intertextuális játékának végtelen tereit szemlélteti, aközben azt is jelzik, hogy mennyire frissek és milyen nagyon maiak e szövegek.
Az Így él Petőfi! az alkalmazott multimediális eszközök gazdagsága révén is különleges és sokoldalú könyv, ami nagyon személyessé teheti az olvasó találkozását a költészettel. Az olvasható versek és a továbbgondolásra serkentő kommentek mellett a kötetben levő QR-kódok segítségével Lackfi János előadásában a kötet Petőfi számos versét meg is szólaltatja, illetve Szabó Imola Julianna verseket kísérő és körülölelő lenyűgöző illusztrációin egymásba simulnak a jelentésrétegek akárcsak a versekben. Az Így él Petőfi! tehát nemcsak a költői életmű egy-egy szeletét olvastatja/hallgattatja újra, hanem az egész életmű felé tárja ki az olvasók számára a kapukat.
Költővel nem járnék. Pagony, Budapest, 2023.
Miklya Luzsányi Mónika: Petőfi a sztár. Rajongói kézikönyv. Móra, Budapest, 2023.
Így él Petőfi! Petőfi Sándor válogatott versei Lackfi János kommentjeivel. Cerkabella, Szentendre, 2023.